Car detailing - wszystko co musisz wiedzieć

Porsche Boxster RS 60 Spyder - odrestaurowanie klasyka przyszłości

Grzegorz Judasz
maj 19 2021

W 1960 r. srebrne Porsche typu 718 RS 60 Spyder odniosło pierwsze zwycięstwo w wyścigu 12 godzin Sebring. Niespodziewane zwycięstwo modelu 718, o którym sądzono, że jest słabszy i zdeklasowany przez konkurencję, dało początek reputacji Porsche jako "zabójcy olbrzymów". To właśnie tego typu zwycięstwa zapewniły Porsche legendarny status, którym cieszy się do dziś na całym świecie.

Boxster RS 60 Spyder z 2008 r. został zbudowany na cześć tego zwycięstwa. Podobieństwa w wyglądzie są oczywiste, a postawa i stylistyka od razu przywodzą na myśl Typ 718. Limitowana wersja, będąca dwumiejscowym samochodem sportowym z silnikiem umieszczonym pośrodku nadwozia, natychmiast odróżnia się od standardowego Boxstera S bardziej agresywną postawą i przednią częścią nadwozia, pochodzącą z pakietu "SportDesign". Koła ze stopu "SportDesign" są bardziej widoczne dzięki dodanym dystansom, co nadaje RS 60 bardziej agresywną i wymagającą na drodze prezencję. Czarna ramka przedniej szyby i czerwone osłony tylnych świateł dodatkowo wyróżniają ten samochód z tłumu. W prawdziwie nowoczesnym stylu Porsche, RS 60 korzysta z systemu PASM (Porsche Active Suspension Management), który należy do wyposażenia standardowego, więc niezależnie od tego, czy kierowca chce cieszyć się komfortowym tempem jazdy po autostradzie, czy też chce w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają ciekawe drogi, RS 60 spełni jego oczekiwania.

porsche

Ale nie tylko wygląd zewnętrzny czerpie korzyści z wyścigowego rodowodu, również wnętrze ma kilka miłych akcentów. Wykonane ze stali nierdzewnej osłony drzwi informują o oznaczeniu modelu po wejściu do pojazdu. Zestaw wskaźników w kolorze srebrnym metalicznym GT jest szerszy i umieszczony w widocznym miejscu na desce rozdzielczej, w prawdziwym stylu samochodów wyścigowych, bez zwyczajowej osłony, a dźwignia zmiany biegów jest również inspirowana wyścigami. Konsola środkowa została wykończona w kolorze GT Silver Metallic, podobnie jak oparcia foteli, pałąki i pasy bezpieczeństwa.

RS 60, dostępny wyłącznie w kolorze srebrnego GT metallic, był dostępny z wnętrzem wykończonym naturalną skórą w kolorze Carrera Red i dopasowanym soft-topem lub z wnętrzem w kolorze Dark Grey i czarną maską silnika. Aby uczcić tak doniosły rok dla tego samochodu, na całym świecie wyprodukowano tylko 1960 egzemplarzy tej limitowanej edycji. Numer 1937 z 1960 roku trafił ostatnio do studia detailingowego UF w Brands Hatch na szereg usług kosmetycznych, w tym Gloss Enhancement Treatment, Alloy Wheel Protection, Leather Protection i Convertible Roof Protection.

RS 60 Spyder trafił do nas po tym, jak został niedawno nabyty przez nowego właściciela, który chciał przywrócić lakier do stanu, na jaki zasługiwał samochód. Ponieważ planował cieszyć się samochodem z opuszczonym dachem (o ile pozwoli na to pogoda!), poprosił o wyczyszczenie i zabezpieczenie skóry. Wnętrza kabrioletów są podatne na zwiększone zużycie i zniszczenie. Promieniowanie UV osłabia włókna materiału, przez co jest on bardziej podatny na rozdarcia i rozerwania, a także blaknięcie - zwłaszcza w przypadku ciemnych materiałów. Ekspozycja na powietrze w kabriolecie powoduje również gromadzenie się sporej ilości kurzu i brudu. - Matt Back, UF Detailing Studio

Najpierw usunięte zostały tablice rejestracyjne, aby umożliwić kompleksowe czyszczenie tych miejsc, które łatwo gromadzą brud.

Następnie, w celu przygotowania miękkiego dachu do czyszczenia, maska silnika została wyszczotkowana przy użyciu szczotki z miękkim włosiem, aby usunąć wszelkie luźne zabrudzenia z włókien. Zwilżono maskę i naniesiono środek Renovo Soft Top Canvas Cleaner za pomocą gąbki, zaczynając od środka i pracując w kierunku krawędzi. Roztwór pozostawiono do stężenia, podczas gdy zwrócono uwagę na karoserię i koła. Podnośnik wózkowy został użyty do podniesienia każdego rogu samochodu po kolei, aby zwiększyć przestrzeń między kołem a łukiem. Obszary te zostały najpierw potraktowane środkiem Bilt-Hamber Surfex HD w celu usunięcia tłustych osadów i ogólnych zanieczyszczeń. Następnie rozpylono Gtechniq W7 Tar & Glue Remover, aby usunąć znaczne nagromadzenie smoły i gumy.

Chociaż Boxster był wyraźnie "kochany", poprzedni właściciel mógł nie zdawać sobie sprawy z różnych rodzajów zanieczyszczeń, które mogą się gromadzić i bez odpowiednich środków czyszczących są trudne do usunięcia. W rezultacie na nadkolach, wzdłuż progów, na felgach aluminiowych oraz na bocznych i tylnych panelach pojawiły się czarne, lepkie krople, które przykleiły się do powierzchni. W7 rozbija te lepkie wiązania, dosłownie topiąc zanieczyszczenia, dzięki czemu łatwiej je usunąć. - Matt Back, UF Detailing Studio

Bilt-Hamber Korrosol został rozpylony na koła i karoserię w celu usunięcia zanieczyszczeń żelaznych. Ten rodzaj cząstek pochodzi z rozdrabniania klocków hamulcowych podczas hamowania, dlatego największe stężenie tego typu zanieczyszczeń znajduje się zwykle na kołach i dolnych progach. Gorące cząsteczki przywierają do powierzchni i mogą powodować wżery, jeśli pozostaną na miejscu. Korrosol zmienia kolor w obecności żelaza, a po nałożeniu na felgę piany Ultimate Snow Foam głęboki fiolet został natychmiast uwydatniony.

Pianka Ultimate Snow Foam jest przeznaczona do usuwania resztek straconego brudu z karoserii i kół, więc po pozostawieniu roztworu na kilka minut, karoseria i środek Renovo Soft Top Canvas Cleaner na masce zostały następnie dokładnie spłukane, zapewniając usunięcie wszelkich śladów roztworu czyszczącego z włókien maski i z każdego zakamarka.

Pozostawienie osadów w kapturze gromadzi problemy na później: osady działają jak knot dla wnikania wody i działają również jako punkt ogniskowy dla pleśni - nawet jeśli zastosowano uszczelniacz do tkanin. Dodatkowo, impregnat uszczelni kaptur, a nie chcesz uszczelniać tego, co pod nim będzie zanieczyszczeniem. Matt Back, UF Detailing Studio

RS 60 został umyty przy użyciu metody dwóch wiader: jedno wiadro zawiera wodę do mycia, drugie zwykłą wodę. Oba wiadra mają osłony przeciwpyłowe. Na rękawicę do mycia nakładany jest roztwór myjący i myty jest fragment karoserii. Następnie rękawicę płucze się w wiadrze do płukania i szczotkuje po osłonie przeciwpyłowej, uwalniając brud z kupy. Przed ponownym zanurzeniem w wodzie z mydłem rękawica jest wykręcana. W ten sposób brud usunięty z paneli nie jest ponownie wprowadzany, dzięki czemu proces mycia jest znacznie bezpieczniejszy dla lakieru bezbarwnego. Piana została spłukana zanim filtr wody Aqua Gleam De-ionising Water Filter został podłączony do węża, aby zapewnić końcowe płukanie czystą wodą. RS 60 został przewieziony do studia detailingowego, gdzie został podniesiony na rampę hydrauliczną i wysuszony przy użyciu urządzenia BigBoi BlowR Pro. Ten bezdotykowy system suszenia samochodu wykorzystuje ciepłe, przefiltrowane powietrze do odprowadzania wody z paneli oraz zza plakietek, kratek, obudów lusterek i innych ciasnych miejsc, w których naturalnie gromadzą się krople. Zapobiega to późniejszemu wydostawaniu się wody i spływaniu jej po lakierze, powodując nieestetyczne ślady i potencjalnie zakłócając proces utwardzania powłoki. Silny strumień powietrza jest szczególnie skuteczny przy osuszaniu trudno dostępnych miejsc, takich jak okolice nakrętek kół i zacisków.

Po wyschnięciu, koła zostały zdemontowane do osobnego zabezpieczenia i ponownie użyto BlowR Pro, aby sprawdzić, czy zaciski i nadkola są całkowicie suche. Lakier został następnie dokładnie sprawdzony pod kątem uszkodzeń w świetle o wysokim natężeniu.

Lakier był dość wyraźnie pokryty zaciekami po myciu i posiadał kilka przypadkowych głębokich rys (RDS), których położenie zostało odnotowane w arkuszu oceny pojazdu w celu odniesienia się do nich podczas etapu wzmacniania połysku. Na każdym panelu wykonano kilka odczytów głębokości lakieru, aby określić grubość lakieru i sprawdzić równomierność pokrycia. Wrażliwe miejsca, takie jak czarne listwy ozdobne i gumy drzwiowe zostały zabezpieczone przed zabrudzeniem lakierem taśmą 3M do detali. Następnie przy użyciu polerki dwufunkcyjnej RUPES LHR 12E Duetto z RUPES Yellow Fine Polish Pad i Menzerna Medium Cut Polish 2200 przywrócono srebrny, metaliczny lakier.

W miejscach, gdzie głębsze rysy stanowiły wyzwanie, zastosowano pad polerski Kamikaze Collection Banzai Dynamics 75mm z polerką dwufunkcyjną RUPES LHR 75E Mini. Mniejsza głowica tej maszyny współpracuje z krótszym niż standardowy rzutem, aby uzyskać bardziej skoncentrowane działanie polerujące i jest również przydatna do polerowania wzdłuż wąskich obszarów, takich jak słupki drzwi lub osłony lusterek. Pad polerski Banzai Dynamics Red wykorzystuje technologię Dot Point Polishing (DPP) w celu zwiększenia powierzchni cięcia pada, co sprzyja przepływowi powietrza i wydłuża czas pracy, unikając problemu powstawania mikrorys w wyniku nadmiernego wytwarzania ciepła. W wąskich miejscach, gdzie lakier nie był tak mocno zarysowany, zastosowano 4-calowy pad polerski RUPES Fine Polishing Pad wraz z BigFoot Mini.

Ponieważ lakier Porsche jest dość twardy, zdecydowałem się na średniej klasy pad i mieszankę. Jeśli zaczniesz od naprawdę agresywnej kombinacji, ryzykujesz, że spowodujesz dodatkowe ślady na lakierze, a następnie będziesz musiał usunąć więcej, aby przywrócić przejrzystość. Kombinacja Menzerny, doświadczonej w wyzwaniach związanych z odpornym na zarysowania niemieckim lakierem i padem polerskim RUPES, który ma otwór w środku, aby lepiej rozprowadzić przepływ powietrza, co pozwala na dłuższy czas pracy, zadziałała idealnie. Matt Back, UF Detailing Studio

Lakier został następnie uszlachetniony przy użyciu Menzerna Super Finish Plus 3800 i czarnego pada polerskiego Kamikaze Collection Banzai Dynamics, który doskonale współgra z miękkim padem, dając odbijający światło i niezwykle błyszczący połysk.

Karoseria została spryskana środkiem Gtechniq Panel Wipe w celu usunięcia pozostałości politury przed nałożeniem Kamikaze Collection ENREI. ENREI to flagowy, 2-stopniowy system ceramiczny Kamikaze Collection.

Kamikaze Collection ENREI składa się z dwóch oddzielnych warstw: No.1 Base Primer Coat oraz No.2 Top Coat. Warstwa podkładowa No.1 została zaprojektowana w taki sposób, aby wykazywała wysokie powinowactwo chemiczne zarówno z lakierem bezbarwnym samochodu, jak i z warstwą nawierzchniową No.2 Top Coat, łącząc je ze sobą, zapewniając długotrwałą barierę ochronną przed osadzaniem się brudu i zanieczyszczeń, jednocześnie zapewniając imponujący połysk. Kluczem do wydajności ENREI jest nie tylko jego formuła, ale także metoda aplikacji, która została zbadana i opracowana przez Kamikaze Collection International. Aby w pełni wykorzystać możliwości tej powłoki, metoda musi być precyzyjnie przestrzegana, dlatego detailerzy przechodzą szkolenie. Po przeszkoleniu mają oni wyłączny dostęp do ENREI i w rezultacie usługa ta jest dostępna wyłącznie w sieci detailerów Kamikaze Collection UK. - Matt Back, UF Detailing Studio

Po usunięciu kół, pozostałe osady smoły i gumy były łatwe do zauważenia i łatwo dostępne. Kolejna aplikacja W7 Tar & Glue Remover została wykonana, zapewniając usunięcie wszystkich osadów z nadkoli, przewodów hamulcowych i widocznych elementów zawieszenia.

Okładziny nadkoli zostały zabezpieczone środkiem Gtechniq T1 Tyre & Trim w celu zapewnienia bariery przed dalszym osadzaniem się osadów. Pozostałe elementy zostały zabezpieczone preparatem Autoglym Silicone-Free Spray, aby zapobiec przywieraniu klejów. Następnie felgi i zaciski zostały zabezpieczone środkiem Panel Wipe, po czym nałożono na nie powłokę Stance Rim Coat z kolekcji Kamikaze, hydrofobową, oleofobową i odporną na wysokie temperatury nanopowłokę. Stance Rim Coat odpycha wodę i niesiony przez nią brud, oleje, a nawet pył hamulcowy i smołę. Zanieczyszczenia nie przywierają do powierzchni, które zostały zabezpieczone, co ułatwia ich konserwację i eliminuje konieczność stosowania środków chemicznych o działaniu ściągającym. Pomaga to zapobiegać matowieniu i uszkodzeniom spowodowanym przez opady środowiskowe i przemysłowe, jak również chroni felgi przed substancjami stosowanymi do utrzymania dróg w stanie wolnym od lodu podczas mroźnej pogody. Po nałożeniu powłoki felgi zostały umieszczone przed lampami na podczerwień, aby przyspieszyć proces utwardzania. Po całkowitym utwardzeniu się powłoki, felgi zostały wymienione.

Aby dopełnić wygląd kół, na opony nałożono warstwę środka Gtechniq T2 Tyre Dressing, który zapewnia długotrwały, naturalny, satynowy połysk.

Skórzane wnętrze zostało wyczyszczone przy użyciu środka Colourlock Mild Leather Cleaner. Lekka pianka jest rozpylana na gąbkę lub szczotkę i wprowadzana w strukturę skóry, usuwając uwięziony brud. Następnie powierzchnia jest wycierana miękką, czystą mikrofibrą. Po wyschnięciu, powierzchnia jest zabezpieczana środkiem Colourlock Leather Shield, zapewniającym powierzchnię odpychającą kurz i wodę, która pomaga zapobiegać plamom z przypadkowych rozlanych płynów i zabłoconego obuwia. Satynowe, matowe wykończenie chroni skórę przed ścieraniem oraz szkodliwym, wysuszającym i blaknącym działaniem promieni UV.

Udostępnij