Car detailing - wszystko co musisz wiedzieć

Toyota GT86 Aero - zabezpieczona dzięki metodzie Kaizen

Weronika Karczyńska
maj 12 2021

Toyota GT86 D-4s Aero jest niczym innym, jak tylko przyciągającym wzrok samochodem. Grzechotanie wydechu wpada w ucho, obraca głowę, a rozmiar tylnego skrzydła sprawia, że większość fanów motoryzacji będzie się gapić na samochód jadący ulicą. Ogromne tylne skrzydło i duży przedni splitter sprawiają, że auto jest wizualnie agresywne na drodze. Dla zagorzałych fanów japońskich samochodów wyczynowych i miłośników kultury driftu, GT86 D-4s Aero to strzał w dziesiątkę.

Atrakcyjność dla większości entuzjastów leży w prowadzeniu. Jest to samochód z napędem na tylne koła, więc skłonność do ślizgania się po zakrętach z ogonem ustawionym pod kątem prostym do wierzchołka jest ogromna, ale dzięki silnikowi umieszczonemu nisko w komorze silnika równowaga jest taka, jakiej można oczekiwać po współpracy Toyoty i Subaru. GT86 Aero to po prostu wielka frajda z jazdy. Nawet notorycznie trudny do zadowolenia Jeremy Clarkson zachwycił się: "Wszystko w GT86 jest natychmiastowe - i genialne. Wywoła uśmiech na twarzy każdego entuzjasty motoryzacji na świecie".

toyota

Gdy lakier tego czerwonego GT86 Aero zaczął wyglądać matowo, właściciel zarezerwował swój samochód w Studiu Detailingowym UF w Brands Hatch na zabieg Gloss Enhancement. Obejmuje to dwuetapowy proces polerowania maszynowego mający na celu usunięcie wad lakieru, takich jak przypadkowe głębokie rysy (RDS), wytrawianie kwaśnym deszczem, utleniona farba i swirle spowodowane zmywaniem, które powodują spadek poziomu połysku, sprawiając, że lakier wygląda na matowy i zmęczony. Po usunięciu defektów i przywróceniu połysku, lakier jest zabezpieczany powłoką ceramiczną. W tym przypadku właściciel zdecydował się na opcję uszczelnienia Platinum, w której zastosowano powłokę Kamikaze Collection ENREI Coat.

Kamikaze Collection to japoński projektant innowacyjnych powłok ceramicznych, a ENREI Coat jest ich flagowym uszczelniaczem. Wyprodukowany zgodnie z japońską filozofią ciągłego doskonalenia "Kaizen", ENREI zapewnia niezrównaną ochronę i połysk. Sama powłoka musi być nakładana zgodnie z rygorystycznymi metodami i w ściśle kontrolowanych warunkach środowiskowych. W związku z tym, ENREI Coat jest dostępny jako usługa tylko dla przeszkolonych i certyfikowanych detailerów Kamikaze Collection. Oprócz polerowania maszynowego i ochrony lakieru, właściciel zdecydował się również na Ochronę tkanin, Obróbkę szkła Clear Vision i Ochronę felg.

Wydawało się właściwe, że GT86 powinien otrzymać wysokiej jakości, japońską powłokę ceramiczną. Japoński lakier jest zazwyczaj dość miękki i dlatego bardzo zyskuje na twardej, trwałej powłoce ochronnej. ENREI Coat to dwuetapowy system, który zapewnia odporność na zarysowania i zawirowania, ekstremalne wiązanie wody w celu odparcia zanieczyszczeń przenoszonych przez wodę, a także jest praktycznie odporny na skrajne wartości pH, dzięki czemu lepiej znosi trawienie spowodowane kwaśnymi opadami deszczu. Dodatkowo ENREI wzmacnia kolor i połysk lakieru, dzięki czemu efekt końcowy jest powalający! - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Przed przystąpieniem do polerowania maszynowego, GT86 Aero wymagał najpierw dokładnego odkażenia, aby usunąć nie tylko brud z powierzchni, ale także ukryte zanieczyszczenia, takie jak cząstki żelaza i odpryski oleju napędowego. GT86 Aero był brudny, z opadami i zanieczyszczeniami wciągniętymi w wiele ciasnych szczelin.

Najpierw, jako naturalne pułapki na brud, usunięto tablice rejestracyjne, aby umożliwić bardziej kompleksowe czyszczenie.

Na karoserię i koła został rozpylony specjalistyczny produkt Bilt-Hamber Korrosol, zawierający aktywny składnik, który wyłapuje cząsteczki żelaza. Cząsteczki żelaza pochodzą zazwyczaj z klocków hamulcowych, które rozdrabniają się podczas hamowania. Te drobne, gorące odłamki ulegają aerozolizacji i przyczepiają się do pierwszego napotkanego podłoża, szybko je wiążąc. Zamiast pocierać je rękawicą do mycia, co jest często nieskuteczną metodą ich usuwania, aktywny składnik Korrosolu obkurcza cząsteczki, zmuszając je do zerwania wiązania z podłożem i umożliwiając ich łatwe spłukanie. Następnie, używając Gtechniq W7 Tar & Glue Remover, karoseria i koła zostały oczyszczone z lepkich zanieczyszczeń. Samochód został podniesiony na każdym rogu za pomocą wózka podnośnikowego, aby uzyskać wolną przestrzeń między oponami a nadkolami, co umożliwiło ich dokładne odtłuszczenie, a następnie usunięcie smoły i zanieczyszczeń żelaznych.

Po spłukaniu, wnęka silnika została oczyszczona przy użyciu Bilt-Hamber Surfex HD, aby usunąć nagromadzony tłusty brud.

Następnie cały samochód został odtłuszczony w celu usunięcia zanieczyszczeń ropopochodnych, które mogą powodować plamy na lakierze, a jeśli nie zostaną usunięte, będą przeszkadzać w nałożeniu ostatecznej warstwy uszczelniającej.

Po kolejnym spłukaniu GT86 Aero został wstępnie oczyszczony przy użyciu piany Ultimate Snow Foam nakładanej przez lancę pianową podłączoną do myjki ciśnieniowej Kranzle K-1152. Gęsta, kremowa piana przywiera nawet do pionowych powierzchni i usuwa brud i żwir z paneli, zamykając je w piance. Piana i zanieczyszczenia mogą być następnie spłukane, zanim rękawica myjąca wejdzie w kontakt z panelami. Po usunięciu nadmiaru brudu mycie pojazdu jest o wiele bezpieczniejsze, ponieważ mniej zanieczyszczeń może zostać uwięzionych w rękawicy myjącej i być ciągniętych tam i z powrotem, co jest główną przyczyną powstawania śladów wirowych po myciu.

Po zakończeniu odkażania i mycia wstępnego samochód został umyty przy użyciu metody dwóch wiader. Polega ona na oddzieleniu wody z mydłem od wody do płukania. Oba wiadra mają na dnie osłonę przeciwpyłową, która służy do pocierania rękawicą w celu usunięcia uwięzionych cząstek brudu, zapobiegając ich ponownemu wcieraniu w lakier. Rękawicę zanurza się w wiadrze z mydłem, napełnia roztworem mydła i myje część samochodu. Brudna rękawica jest następnie płukana w wiadrze do płukania, wykręcana, zanurzana z powrotem w wiadrze do mycia i proces powtarzany do momentu, aż samochód będzie całkowicie czysty. GT86 Aero został wypłukany z piany, a następnie podłączono do niego filtr Aqua Gleam De-ionising Water Filter, który zapewniał końcowe płukanie czystą wodą. Samochód został wstępnie osuszony przy użyciu miękkich ręczników z mikrofibry i przeniesiony do studia detailingowego, gdzie dmuchawa powietrza została użyta do wyciśnięcia uwięzionych kropel wody ze wszystkich szczelin.

Lakier został sprawdzony przy użyciu lampy SCANGRIP Sunmatch, a wiązka o wysokiej intensywności ujawniła wszystkie ślady, które następnie zostały zanotowane w arkuszu oceny pojazdu, aby móc się do nich odnieść na etapie polerowania maszynowego.

Lakier miał kilka zawirowań i zadrapań, ale nie było żadnych poważnych wad. Biorąc pod uwagę, że japoński lakier jest zazwyczaj dość miękki, a GT86 Aero miał solidne, a nie metaliczne wykończenie, wiedziałem, że lakier prawdopodobnie łatwo się skoryguje, ale będzie trudniejszy do dopracowania. Musiałem eksperymentować z różnymi mieszankami, zanim trafiłem na właściwą kombinację, która dała pożądane rezultaty. Potrzebowałem oleistej mieszanki, ponieważ lakier był dość suchy, a wiele z początkowych mieszanek, które wypróbowałem, było na bazie wody i nie pasowały do tego lakieru. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Do procesu korekty użyto polerki RUPES LHR 12E Duetto dual action z padem polerskim Kamikaze Collection Banzai Dynamics Red oraz Menzerna 2500 Medium Cut Polish, mieszanki specjalnie zaprojektowanej do usuwania defektów z miękkiego lakieru.

Uszlachetnianie lakieru zostało przeprowadzone przy użyciu Kamikaze Collection Banzai Dynamics Black Finishing Pad z Kamikaze Collection Ichiban Finishing Polish. Dzięki drobnym drobinkom ściernym Ichiban usuwa mikro-zarysowania i pozostawia wykończenie na wysoki połysk.

Panele zostały przetarte Gtechniq Panel Wipe, aby usunąć pozostałości po polerowaniu. Następnie nałożono warstwę podkładową nr 1. Primer Base Coat z dwuetapowego systemu ENREI został nałożony ręcznie, pozostawiony na pięć minut przed wypolerowaniem. Lakier bazowy wygładza powierzchnię lakieru, pozostawiając ją całkowicie jednolitą i działa jak kotwica dla warstwy wierzchniej. Po około dwóch godzinach utwardzania lakieru bazowego, nałożono warstwę nawierzchniową No.2 Top Coat, którą pozostawiono na dziesięć minut przed ostatecznym wypolerowaniem przy użyciu niestrzępiących się mikrowłókien bezkrawędziowych Kamikaze Collection.

Sekret wydajności ENREI tkwi nie tylko w formule, ale również w sposobie aplikacji. Kamikaze Collection posiada bardzo szczegółowe wytyczne co do sposobu nakładania i polerowania powłok. Nieprzestrzeganie zasad nakładania i usuwania pozostałości w przewidziany sposób będzie skutkowało niespójnymi rezultatami. Ponadto, istnieją określone parametry wilgotności i temperatury, a próby nakładania powłok poza tymi parametrami będą zakłócać proces utwardzania. Ostatnio pogoda była wyjątkowo wilgotna, więc warunki panujące w studiu musiały zostać dostosowane do idealnych tolerancji. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Podczas gdy ENREI utwardzał się, felgi i zaciski zostały oczyszczone z wszelkich pozostałości przed nałożeniem lakieru Kamikaze Collection Stance Rim Coat. Ta hydrofobowa i oleofobowa powłoka hamuje osadzanie się szkodliwego pyłu hamulcowego. Wysoce odporna na ciepło formuła sprawia, że bariera utrzymuje się nawet po rozgrzaniu kół i zacisków. Ponadto powłoka Stance Rim Coat jest wysoce odporna na degradację chemiczną, więc surowe warunki zimowe i ostre środki chemiczne stosowane podczas mycia nie spowodują usunięcia powłoki.

We wnętrzu GT86 Aero znajduje się dużo Alcantary, luksusowego materiału, który jest również bardzo łatwy do zabrudzenia.

Tapicerkę i dywany wyczyszczono środkiem Colourlock Alcantara & Textile Cleaner, a następnie pozostawiono do wyschnięcia, po czym nałożono powłokę Gtechniq I1 AB Smart Fabric Coat. Po utwardzeniu tworzy ona wodoodporną barierę, która chroni materiały wewnętrzne przed przypadkowym poplamieniem rozlanymi płynami. Dodatkowo, I1 AB zapewnia ochronę antybakteryjną, pomagając utrzymać wnętrze wolne od zarazków.

Szyby zostały pokryte lakierem Intenso Window Coat z kolekcji Kamikaze.

Jak każdy kierowca doświadczył, jazda w deszczowych warunkach, szczególnie na długich trasach, może być bardzo męcząca. Od jakiegoś czasu istnieją uszczelniacze do okien, które pomagają w odprowadzaniu wody, ale wiele z nich jest trudnych w aplikacji i może powodować drżenie wycieraczek. Intenso ma wyjątkowo śliską formułę, dzięki czemu łatwo się go nakłada i nie powoduje szurania ani piszczenia. Woda spływa nawet podczas jazdy z relatywnie niską prędkością, poprawiając komfort i bezpieczeństwo kierowcy. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Aby zabezpieczyć elementy wykończeniowe, zastosowano Solution Finish Black Trim Restorer. Preparat ten wykorzystuje zaawansowaną technologię polimerową wraz z innowacyjnymi składnikami, aby uzyskać długotrwałe, głęboko czarne wykończenie, które chroni przed blaknięciem pod wpływem środków chemicznych i promieniowania UV.

Udostępnij