Pielęgnacja szyb samochodowych - nauka o doskonałej przejrzystości
Grzegorz Judasz
Wielu z nas traktuje szyby w swoich samochodach jako coś oczywistego, a ich pielęgnacja rzadko stanowi priorytet. Szyby są po to, aby kierowcy i pasażerowie mogli widzieć na zewnątrz - co jest oczywiście niezbędne do prowadzenia samochodu. W rzeczywistości jednak szyby samochodowe są również istotnym elementem bezpieczeństwa i to nie tylko ze względu na widoczność, jaką zapewniają: szkło zapewnia dodatkową wytrzymałość dla ogólnej integralności samochodu.
Szkło składa się głównie z krzemianów i jest z natury wytrzymałe: w miarę stygnięcia jego cząsteczki nie tworzą regularnej struktury krystalicznej: zamiast tego układają się w nieuporządkowaną, amorficzną strukturę. Kiedy pęka, tworzy pęknięcie konchoidalne, ponieważ nie ma wewnętrznych powierzchni planarnych, naturalnych płaszczyzn, wzdłuż których się rozpada. Powierzchnia jest odporna na odkształcenia w wyniku uderzenia: producenci uszczelniaczy sprzedają "powłoki szklane" i ich twardość w skali Mohsa. Skala Mohsa odnosi się bezpośrednio do zdolności twardszego minerału do zarysowania bardziej miękkiego materiału. Przykładowo, talk i gips mają odpowiednio 1 i 2 stopień twardości w skali Mohsa. Kwarc, o składzie chemicznym dwutlenku krzemu (SiO2), kluczowy składnik nowoczesnych "powłok szklanych", ocenia się na 7 w tej samej skali.
W nowoczesnych pojazdach występują dwa rodzaje szkła: szkło laminowane, stosowane w szybach przednich, oraz szkło hartowane, najczęściej stosowane w szybach bocznych i tylnych.
Szkło laminowane
Szkło laminowane składa się z dwóch warstw szkła i cienkiej warstwy poliwinylobutyralu (PVB) połączonych ze sobą za pomocą serii rolek dociskowych, a następnie podgrzewanych. Proces ten wykorzystuje ciśnienie i ciepło do chemicznego i mechanicznego połączenia warstw. Kiedy ciężki przedmiot uderza w szkło laminowane, PVB nie rozbija się na kawałki i nie rozprasza się po całym pojeździe, lecz utrzymuje je w postaci tafli. Proces ten wzmacnia szyby przednie do tego stopnia, że pozwala na uruchomienie poduszki powietrznej pasażera, która odbija się od szyby, zapewniając dosłownie amortyzację uderzenia. Szyba przednia musi być zatem wystarczająco wytrzymała, aby wytrzymać zarówno uruchomienie poduszki powietrznej, jak i uderzenie podczas wypadku. Szkło laminowane ma również znaczenie konstrukcyjne, ponieważ zapobiega zapadaniu się dachu w przypadku przewrócenia się pojazdu. Niektórzy producenci samochodów z wyższej półki stosują szkło laminowane w swoich pojazdach, ponieważ odbija ono do 95% promieni UV, chroniąc dodatkowo pasażerów podczas jazdy, co jest szczególnie ważne w bardziej słonecznym klimacie lub podczas długich podróży.
Szkło hartowane
Szkło hartowane jest podgrzewane, a następnie gwałtownie schładzane w celu wzmocnienia zewnętrznej powierzchni szkła oraz jego rdzenia, co zapewnia stabilność całej jego struktury. Zapewnia to dodatkową sztywność pojazdu, dzięki czemu jest on w stanie wytrzymać drgania związane z wybojami i zderzeniami o niskiej prędkości. Kiedy szkło hartowane pęka, rozpada się na małe kawałki o tępych krawędziach. Ogranicza to możliwość cięcia rozbitego szkła po uderzeniu.
Mimo że szkło jest wytrzymałe, nie jest odporne na uszkodzenia. Opady przemysłowe i środowiskowe mogą powodować zamglenia chemiczne, wpływając na nieprzezroczystość szkła, podczas gdy odłamki złapane przez wycieraczki mogą porysować jego powierzchnię, wpływając na integralność optyczną. Wymiana przedniej szyby może być jednak kosztowna, zwłaszcza jeśli zawiera ona elementy grzewcze, co zatem można zrobić, aby przywrócić szybom samochodowym ich przejrzystość i utrzymać je w dobrym stanie?
Przywracanie przejrzystości
Pielęgnację szyb należy rozpocząć od wyeliminowania najbardziej prawdopodobnych przyczyn ich matowienia. Często na przejrzystość szkła mają wpływ związane z nim zanieczyszczenia, takie jak soki z drzew, które zostały roztarte ultracienką warstwą na powierzchni przez wycieraczki, próbujące usunąć lepki bałagan. Przed podjęciem jakichkolwiek procesów mechanicznych, lepiej najpierw upewnić się, że to nie zanieczyszczenia klejone są odpowiedzialne za obniżoną przejrzystość szyby. Dobrym pomysłem jest spulchnienie szkła przy użyciu glinki do drobnych detali i smaru przed użyciem środka do polerowania szkła, takiego jak Gtechniq G4, Supernatural Glass Polish lub Nanolex Glass Polish, aby głęboko oczyścić szkło. Użycie jednego z tych produktów przed nałożeniem uszczelniacza do okien jest również zalecane, ponieważ zmniejsza szanse na wystąpienie irytującego zjawiska "jałowienia" wycieraczek, często spowodowanego niewidocznymi zanieczyszczeniami powodującymi nierówności powierzchni. Nałożenie uszczelniacza na nierówną powierzchnię zaostrza problem, a tym samym powoduje "seplenienie" wycieraczek.
Po głębokim oczyszczeniu i wypolerowaniu należy użyć środka do usuwania pozostałości, takiego jak Gtechniq G6 Perfect Glass lub Nanolex EX, wszelkie pozostałości po polerowaniu zostaną usunięte, a zamglenia lub zarysowania na powierzchni szyby będą łatwiejsze do zauważenia. W tym momencie można zdecydować się na wymianę szyby, oddać pojazd do profesjonalnego detailera lub wypolerować szybę samodzielnie.
Usuwanie zamglenia i zarysowań
Zamglenie jest spowodowane albo niezliczoną ilością drobnych rys na powierzchni szkła, albo reakcją chemiczną, będącą wynikiem działania promieniowania UV, kwaśnego deszczu lub nawet niektórych chemikaliów używanych w myjniach. Większe rysy są zazwyczaj spowodowane większymi cząstkami brudu lub żwiru, które dostają się do pióra wycieraczki lub rękawicy myjącej podczas czyszczenia szyby.
Istnieje pewna debata na temat bezpieczeństwa usuwania rys z szyb, ponieważ istnieje możliwość dalszego uszkodzenia szkła, powodując zjawisko znane jako soczewkowanie. Soczewkowanie polega na tym, że światło przechodzące przez szkło ulega załamaniu na jego powierzchni, co zniekształca sposób, w jaki obiekt jest przez nie widziany. Oczywiście w przypadku szyby przedniej powoduje to potencjalne zagrożenie, zwiększając lub zmniejszając złudzenie odległości. Z reguły każda rysa na tyle głęboka, że można w nią wbić paznokieć, jest zbyt duża, aby ją usunąć. W przypadku drobniejszych zarysowań można jednak użyć politury zawierającej tlenek ceru na polerce rotacyjnej lub profesjonalnej polerce o podwójnym działaniu, np. z serii RUPES BigFoot lub FLEX. Można użyć piankowego pada polerskiego o średniej lub twardej konsystencji lub użyć pada przeznaczonego specjalnie do rozwiązywania problemów ze szkłem.
Metoda: Zagruntować pad do polerowania maszynowego, a następnie obficie nałożyć politurę z tlenku ceru. Naciskając na polerkę maszynową i używając maksymalnej prędkości, pracuj w małych sekcjach na raz. Zadbaj o dobre nawilżenie powierzchni poprzez wielokrotne spryskiwanie ekranu wodą w trakcie pracy. Sprawdzaj często swoją pracę i upewnij się, że pracujesz równomiernie na całej przedniej szybie, aby zapewnić jednolite wykończenie.
Lżejsze defekty można usunąć polerując ręcznie, a nie przy użyciu mechanicznej polerki maszynowej. Metoda pozostaje taka sama.
Pielęgnacja szyb: Ochrona
Po przywróceniu przejrzystości, należy zabezpieczyć szybę za pomocą hydrofobowego uszczelniacza do szyb, takiego jak Gtechniq G1 ClearVision, Kamikaze Collection Intenso, Polish Angel Rain lub jednej z powłok Nanolex, Urban lub Ultra, w zależności od tego, czy jeździsz głównie po mieście, czy po autostradzie. Powłoki te skutecznie odpychają wodę, zapobiegając efektowi rozpryskiwania się wody na szybie, który może zniekształcać widok.
Powłoki hydrofobowe są łatwe w aplikacji. Kilka kropel nanosi się na bawełniany aplikator i przeciera szybę ruchem okrężnym, od krawędzi do krawędzi, zapewniając całkowite pokrycie. Powtórzyć proces, a następnie pozostawić powłokę do utwardzenia na 15-20 minut, w zależności od temperatury otoczenia i zaleceń producenta. Następnie należy zastosować środek do usuwania pozostałości i zetrzeć nadmiar produktu, aby odsłonić całkowicie przezroczystą powierzchnię.
Powłoki hydrofobowe odpychają wodę deszczową i niesione przez nią zanieczyszczenia. W kontakcie z powierzchnią hydrofobową krople deszczu zamieniają się w kulki, dzięki czemu są łatwo zdmuchiwane, a wraz z nimi zanieczyszczenia. Okno pokryte powłoką natychmiast rzuca się w oczy dzięki widocznym kropelkom, które tworzy woda.
Dzięki temu przednia szyba dłużej pozostaje czysta, ponieważ zanieczyszczenia nie przywierają do jej powierzchni, a jednocześnie zmniejsza się zmęczenie kierowcy podczas złych warunków pogodowych.
Konserwacja szyb
Używaj wysokiej jakości płynu do mycia szyb, aby zapewnić, że wszelkie zanieczyszczenia zostaną łatwo zmyte. Używanie skoncentrowanego płynu do spryskiwaczy pozwala na zmianę stężenia roztworu w zależności od pory roku. Podczas cotygodniowego mycia pojazdu należy również dokładnie wyczyścić i odtłuścić wycieraczki, aby zapobiec tworzeniu się osadów. Taka pielęgnacja szyby pomoże przedłużyć żywotność wycieraczek, przedłużyć trwałość powłoki hydrofobowej i ochronić szybę przed uszkodzeniem.