Kosmetyka i pielęgnacja samochodu

Lampka SRS: Znaczenie, przyczyny (i jak naprawić)

Agnieszka Latocha
mar 30 2022

Czy jechałeś kiedyś drogą i zobaczyłeś, że zapaliła się lampka ostrzegawcza SRS? W pierwszej chwili serce może ci zamierać, wiedząc, że z twoim samochodem może być coś nie tak.

Zanim wpadniesz w panikę, warto wiedzieć, czym jest lampka SRS, co powoduje jej zapalenie i co można zrobić, aby ją naprawić.

Spis treści pokaż Co oznacza lampka SRS? Co powoduje zaświecenie się lampki SRS? 1. Uszkodzenie zatrzasku pasów bezpieczeństwa 2. Uszkodzony czujnik zajętości fotela pasażera 3. Korozja 4. Uszkodzona sprężyna zegarowa 5. Uszkodzona bateria podtrzymująca komputer SRS 6. Poprzedni wypadek 7. Wadliwy komputer SRS Jak zresetować lampkę SRS? Czy można jeździć z włączoną kontrolką SRS? Ile kosztuje naprawa lampki SRS?

Co oznacza kontrolka SRS?

Lampka kontrolna systemu SRS (Supplemental Restraint System) oznacza, że wystąpił problem z systemem poduszek powietrznych. W niektórych pojazdach problem sygnalizują litery SRS, a w innych poduszka powietrzna.

Skąd pochodzi określenie SRS? Kiedy po raz pierwszy poduszki powietrzne zaczęto montować w samochodach, producenci myśleli, że zastąpią one standardowe pasy bezpieczeństwa. Nie trzeba było jednak długo czekać, aby zdali sobie sprawę, że lepiej jest je stosować w połączeniu z pasami bezpieczeństwa lub jako ich uzupełnienie. Stąd właśnie wzięło się określenie dodatkowy system zabezpieczający.

Aby zrozumieć działanie kontrolki SRS, należy poznać poszczególne części systemu poduszek powietrznych. Oto kilka elementów składających się na system poduszek powietrznych w nowoczesnych pojazdach.

  • Moduł poduszki powietrznej: Moduł lub moduły zawierają poduszkę powietrzną i zespół napełniający.
  • Czujniki poduszki powietrznej: Większość pojazdów jest wyposażona w wiele czujników mierzących warunki poprzedzające potencjalną kolizję. Gdy dojdzie do wypadku, czujniki przekazują informacje o sytuacji do modułu SRS w celu uruchomienia poduszek powietrznych.
  • Sprężyna zegarowa: Ten przewód umożliwia obracanie kierownicą bez przerywania kontaktu elektrycznego z modułem poduszek powietrznych.
  • Moduł SRS: Ten komputer jest odpowiedzialny za nadzorowanie działania systemu poduszek powietrznych.

Niektóre zaawansowane systemy poduszek powietrznych składają się z większej liczby elementów, ale są to podstawowe części instalowane w każdym nowoczesnym pojeździe.

Co jest przyczyną zapalenia się lampki SRS?

Istnieje dość dużo części, które mogą powodować zapalenie się kontrolki SRS. Najłatwiejszym sposobem określenia problemów z systemem SRS lub poduszkami powietrznymi jest użycie skanera diagnostycznego.

Oto najczęstsze przyczyny zapalenia się lampki SRS:

1. 1. Uszkodzenie zatrzasku pasów bezpieczeństwa

System SRS zawiera czujniki, które kontrolują zapięcie pasów bezpieczeństwa. Jeśli coś dostało się do klamry, może zakłócać połączenie.

Aby rozwiązać problem, należy oczyścić klamrę pasa bezpieczeństwa z ciał obcych. Jeśli nic nie widać, należy spryskać klamrę sprężonym powietrzem.

2. Uszkodzony czujnik zajętości fotela pasażera

Jeśli ktoś siedzi na przednim fotelu, znajduje się tam czujnik, który alarmuje system SRS. Czujnik ten nie tylko informuje, że ktoś tam jest, ale także odczytuje wagę.

Jeśli na fotelu siedzi osoba dorosła, poduszka powietrzna pasażera będzie gotowa do jej ochrony. Jeśli jednak czujnik nie działa prawidłowo, może to spowodować zapalenie się kontrolki SRS.

3. Korozja

Uszkodzenia spowodowane przez wodę mogą szybko doprowadzić do korozji wewnątrz pojazdu. Jeśli wystąpi ona w elementach systemu SRS, może to oznaczać katastrofę. Może to nie tylko spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej, ale także wpłynąć na działanie systemu.

Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest dokładne sprawdzenie wszystkich elementów pod kątem korozji. Wszystkie elementy, które uległy korozji, należy wymienić.

4. Zepsuta sprężyna zegarowa

To złącze elektryczne znajduje się wewnątrz kierownicy. Jego podstawową funkcją jest utrzymywanie połączenia z komputerem SRS, nawet gdy kierownica się obraca.

Część ta jest jednak regularnie narażona na nadużycia. Jeśli przestanie działać, poduszka powietrzna po stronie kierowcy może nie zadziałać podczas wypadku. W takiej sytuacji pojawi się również ostrzeżenie w postaci kontrolki SRS.

5. Niedziałająca bateria zapasowa komputera SRS

Komputer SRS potrzebuje zapasowej baterii, aby zachować dane, które otrzymuje. Bateria ta działa nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony.

Jeśli bateria jest słaba lub nie działa, może to spowodować zapalenie się kontrolki SRS. Jedynym sposobem naprawienia tej sytuacji jest zainstalowanie nowej baterii.

6. Poprzedni wypadek

Lampka SRS może zapalić się po wypadku, jeśli poduszki powietrzne nie zadziałały. Podczas kolizji system został prawdopodobnie uruchomiony przez czujniki zderzenia.

Jeśli jednak coś zadziałało nieprawidłowo, powodując awarię poduszek powietrznych, do komputera zostanie wysłany komunikat o błędzie. W rezultacie zapali się lampka SRS informująca o konieczności zresetowania komputera.

7. Wadliwy komputer SRS

Z czasem wszystkie elementy elektryczne ulegają uszkodzeniu. Nie inaczej jest w przypadku komputera SRS, który nie jest odporny na awarie. Wysoka temperatura, nadmierne wibracje, wiek i uszkodzenie przez wodę mogą doprowadzić do jego zniszczenia.

Jeśli lampka SRS zaświeci się z powodu uszkodzonego komputera, jedyną metodą naprawy jest jego wymiana.

Jak zresetować lampkę SRS?

Nigdy nie należy po prostu wyłączać lampki SRS. Nie rozwiązuje to żadnego z problemów, a jedynie powstrzymuje alarm przed wystąpieniem. Lampkę SRS można zresetować dopiero po usunięciu pierwszych problemów.

Za pomocą skanera OBDII można skasować kody usterek i zresetować kontrolkę. Jednak nie wszystkie skanery mają taką możliwość. Przed zakupem upewnij się, że potrafi on odczytywać i kasować kody SRS.

Czy można jeździć z włączoną kontrolką SRS?

Z włączoną kontrolką SRS samochód będzie nadal działał. Jednak jazda z usterką w systemie poduszek powietrznych nie jest bezpieczna.

Zalecamy natychmiastowe udanie się do stacji obsługi w celu sprawdzenia, na czym polega problem. Jeśli posiadasz skaner kodów, być może będziesz w stanie samodzielnie odczytać numery DTC.

Ponadto jazda z włączoną kontrolką SRS może spowodować problemy z firmą ubezpieczeniową. Jeśli dojdzie do wypadku, a rejestrator czarnej skrzynki zostanie przejrzany, ubezpieczyciel będzie wiedział, że nie zapewniłeś ochrony osobom znajdującym się w pojeździe, co spowoduje, że to Ty będziesz odpowiedzialny za szkody.

Ile kosztuje naprawa lampki SRS?

Koszty naprawy lampki SRS są bardzo zróżnicowane w zależności od tego, na czym polega problem. Jeśli problem jest prosty, np. gruz w zatrzasku pasa bezpieczeństwa, może wystarczyć sprężone powietrze, aby rozwiązać problem. Może to być jednak również spowodowane awarią zespołu poduszki powietrznej, co może kosztować tysiące dolarów. Jedynym sposobem, aby mieć pewność, jest zeskanowanie kodów i uzyskanie wyceny.

Udostępnij