3 Symptomy uszkodzonego czujnika wskaźnika poziomu paliwa (i koszt wymiany)
Agnieszka Latocha
Możesz uważać za oczywiste, że posiadanie sprawnego wskaźnika poziomu paliwa w samochodzie jest bardzo ważne. Informuje on, ile paliwa pozostało w zbiorniku i ostrzega, kiedy należy zatankować.
Informację tę przekazuje nadajnik wskaźnika paliwa, ale nie jest on odporny na awarie. Jeśli w Twoim samochodzie jest uszkodzony nadajnik wskaźnika paliwa, dane mogą nie być prawidłowo przesyłane.
Główne objawy nieprawidłowego działania wskaźnika paliwa to nieregularne zachowanie, a także wskazania pustego lub zbyt pełnego zbiornika. Każda awaria wskaźnika paliwa może być spowodowana uszkodzeniem zespołu nadajnika.
Omawiamy każdy z tych objawów uszkodzonej jednostki wysyłającej paliwo. W naszym artykule omówiono również koszt wymiany zespołu wysyłającego wskaźnika paliwa, a także lokalizację i działanie tego cennego podzespołu.
Spis treści pokaż Symptomy uszkodzonego modułu wysyłającego wskaźnika paliwa 1. Nieregularne zachowanie się wskaźnika 2. Wskaźnik zatrzymał się na pustym miejscu 3. Wskaźnik zatrzymał się na pełnym gazie Lokalizacja nadajnika wskaźnika paliwa Funkcja czujnika wskaźnika poziomu paliwa Koszt wymiany czujnika poziomu paliwaObjawy uszkodzonego modułu wysyłającego wskaźnika paliwa
1. Nieregularne zachowanie wskaźnika
Wskaźnik paliwa nigdy nie powinien szybko się zmieniać ani działać w sposób nieregularny. Przy prawidłowym działaniu wskaźnik paliwa będzie konsekwentnie przesuwał się w kierunku pustego zbiornika, dopóki nie uzupełnisz paliwa.
Jednak gdy nadajnik wskaźnika paliwa zaczyna szwankować, można zauważyć inne zachowanie. Wskaźnik może nagle zmienić swoje położenie lub podawać niedokładne odczyty.
W jednej chwili możesz zauważyć, że zbiornik jest napełniony w trzech czwartych, a za chwilę, że jest pusty. Chociaż może to być problem elektryczny z zestawem wskaźników, najczęściej winny jest uszkodzony czujnik wskaźnika paliwa.
Powiązane: Wskaźnik paliwa nie działa lub jest niedokładny?
2. Wskaźnik paliwa utknął na pustym miejscu
Może się zdarzyć, że wskaźnik paliwa wskazuje pustkę, nawet jeśli tak nie jest. Jeśli wlałeś paliwo do zbiornika, ale wskaźnik się nie porusza, jest to wyraźny znak, że uszkodzeniu uległ moduł wysyłający.
Gdy pływak pęknie lub odłączy się od ramienia, wskaźnik działa nieprawidłowo. Nie mając nic do odczytania, pokazuje pusty zbiornik. Ponadto wadliwy rezystor w układzie może również powodować tę usterkę.
3. Wskaźnik utknął na pełnym zbiorniku
Chociaż jest to mniej powszechne, wskaźnik może pokazywać pełny bak, gdy uszkodzony jest czujnik. Utknięcie wskaźnika paliwa na pełnym gazie jest często oznaką uszkodzonego opornika.
Rezystor wysyła niewłaściwy sygnał do tablicy rozdzielczej, dając wskazanie pełnego zbiornika. Jeśli jednak wina nie leży po stronie rezystora, możliwe, że winny jest nadajnik.
Położenie czujnika wskaźnika paliwa
Czujnik wskaźnika poziomu paliwa znajduje się wewnątrz zbiornika paliwa w pojeździe. Jest on podłączony bezpośrednio do pompy paliwowej.
Zlokalizujesz go, ponieważ ma on podstawę, do której przymocowany jest pływak i pręt. Pływak jest pusty w środku i lekki. Jego zadaniem jest utrzymywanie się na powierzchni paliwa i nie tonie. Pręt jest przymocowany bezpośrednio do podstawy i zawiera reostat, który rejestruje ilość paliwa w zbiorniku samochodu.
Funkcja nadajnika wskaźnika paliwa
Podczas napełniania zbiornika paliwa pływak znajduje się na górze zbiornika. Gdy pływak podnosi się, porusza się również połączony z nim pręt. Cewka na pręcie mierzy opór, aby określić, ile paliwa znajduje się w zbiorniku. Gdy pływak jest nisko, opór jest również niski, co umożliwia szybki przepływ prądu elektrycznego. Gdy pływak jest wyżej, opór jest również wysoki, co powoduje wolniejszy przepływ prądu elektrycznego.
Wskaźnik paliwa mierzy opór czujnika. Im mniejsza jest rezystancja, tym bardziej wskaźnik paliwa zbliża się do znaku pustego zbiornika (E) na desce rozdzielczej. Jeśli opór znajduje się w górnej części zakresu, oznacza to, że zbiornik paliwa jest pełny (F). Jednak wszystkie miejsca pomiędzy znakiem pustego i pełnego zbiornika są mierzone, dzięki czemu dokładnie wiadomo, ile paliwa znajduje się w układzie.
Koszt wymiany nadajnika wskaźnika paliwa
Średni koszt wymiany czujnika wskaźnika poziomu paliwa wynosi od 800 do 1000 USD. Koszt robocizny wynosi około 150-200 USD, a koszt części zamiennych 650-800 USD.
Koszty wymiany zależą od typu samochodu, którym jeździsz i trudności instalacji. Jeśli jesteś uzdolniony mechanicznie i masz odpowiednie narzędzia, możesz sam wymienić czujnik wskaźnika poziomu paliwa i zaoszczędzić na kosztach robocizny.
Można jeździć samochodem z uszkodzonym czujnikiem wskaźnika poziomu paliwa. Nie będzie jednak można uzyskać dokładnego odczytu wskazującego, ile paliwa znajduje się w zbiorniku. Niektórzy używają licznika przebiegu do pomiaru ilości pozostałego paliwa, ale ta metoda nie jest niezawodna. Może się wydawać, że można po prostu wozić w bagażniku przenośny zbiornik paliwa, ale ta opcja jest niebezpieczna ze względu na narażenie na opary i potencjalne ryzyko pożaru.