Kosmetyka i pielęgnacja samochodu

Poślizg skrzyni biegów? (6 przyczyn i jak to naprawić)

Weronika Karczyńska
maj 12 2022

Problemy z przekładnią są często czymś, czemu chcemy zapobiec, ponieważ mogą one prowadzić do kosztownych napraw. Niestety, problemy z samochodami mogą pojawić się nawet wtedy, gdy użytkownik tego chce lub nie.

Ale co z poślizgiem skrzyni biegów? Czy zawsze wiąże się to z kosztownymi naprawami, czy wystarczy wymienić płyn przekładniowy, aby rozwiązać problem?

W tym artykule omówimy najczęstsze objawy i przyczyny ślizgającej się skrzyni biegów oraz sposoby jej naprawy.

Spis treści show Objawy poślizgu skrzyni biegów Przyczyny poślizgu skrzyni biegów 1. Niski poziom płynu przekładniowego 2. Spalony płyn przekładniowy 3. Zużyte lub uszkodzone paski transmisyjne 4. Wadliwy przetwornik momentu obrotowego 5. Uszkodzone cewki zmiany biegów 6. Ślizgające się sprzęgło Jak naprawić poślizg skrzyni biegów Jak zapobiegać poślizgowi skrzyni biegów Czy można prowadzić samochód ze ślizgającą się skrzynią biegów?

Objawy ślizgającej się skrzyni biegów

Najczęstszym objawem ślizgającej się skrzyni biegów jest to, że prędkość obrotowa silnika nie jest dopasowana do prędkości pojazdu. Jeśli posiadasz swój samochód od jakiegoś czasu, prawdopodobnie nauczyłeś się, jak zachowuje się silnik i kiedy skrzynia biegów powinna zmienić bieg.

Jeśli czujesz, że obroty silnika rosną, gdy próbujesz przyspieszyć, ale samochód nie jedzie szybciej - masz ślizgającą się skrzynię biegów.

Inne objawy, które mogą wystąpić w takiej sytuacji, to zapach spalenizny z przekładni, odgłosy zgrzytania lub lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej. Można również zauważyć kilka problemów związanych ze zmianą biegów, takich jak powolna i opóźniona zmiana biegów.

Teraz, gdy znamy już najczęstsze objawy poślizgu skrzyni biegów, przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom, dlaczego do niego dochodzi!

Przyczyny poślizgu skrzyni biegów

Najczęstszą przyczyną poślizgu skrzyni biegów jest niski poziom lub wypalony płyn przekładniowy. Może to być również spowodowane przez zużyte pasma transmisyjne, uszkodzony przemiennik momentu obrotowego lub uszkodzone elektromagnesy zmiany biegów. W rzadkich przypadkach przyczyną może być uszkodzony TCM.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista przyczyn poślizgu skrzyni biegów:

1. Niski poziom płynu przekładniowego

Niski poziom płynu przekładniowego jest prawdopodobnie najczęstszą przyczyną poślizgu skrzyni biegów i najłatwiejszą do naprawienia.

Gdy poziom płynu spada, zmniejsza się ciśnienie wymagane do prawidłowego załączania biegów. Powoduje to naprężenia podczas zmiany biegów, co z kolei prowadzi do poślizgu i przegrzania płynu przekładniowego.

Sprawdzenie poziomu płynu przekładniowego jest często bardzo proste - wystarczy spojrzeć na bagnet we wnęce silnika lub sprawdzić w instrukcji serwisowej, jak sprawdzić poziom płynu przekładniowego.

Pamiętaj, że układ przeniesienia napędu jest układem zamkniętym i płyn przekładniowy nie powinien znikać, jeśli nie jest nieszczelny. Dlatego należy naprawić wszelkie wycieki, aby zapobiec wystąpieniu tego samego problemu w przyszłości.

2. Spalony płyn transmisyjny

Poślizg skrzyni biegów może być również spowodowany spalonym płynem przekładniowym. Spalony płyn pachnie jak przypalony tost i ma nienaturalnie ciemny kolor. Jeśli płyn przekładniowy ulegnie spaleniu, staje się nieefektywny.

Może to powodować problemy z działaniem większości funkcji w skrzyni biegów, a zatem może również powodować poślizg skrzyni biegów.

Jeśli płyn przekładniowy ma zapach spalenizny, zdecydowanie nadszedł czas, aby go wymienić lub wymienić wszystkie wadliwe części w skrzyni biegów, które są przyczyną tego zapachu.

Spalony płyn przekładniowy występuje w przypadku przegrzania skrzyni biegów, ale może to być również mieszanka bardzo starego płynu przekładniowego w połączeniu z wysoką temperaturą płynu. Zużyte części mogą również powodować czarny płyn przekładniowy w skrzyni biegów, który należy wymienić.

Więcej o kolorach dowiesz się tutaj: Wykres kolorów płynu transmisyjnego - 5 różnych etapów

3. Zużyte lub uszkodzone paski transmisyjne

W wielu typach automatycznych skrzyń biegów występują paski transmisyjne, które łączą ze sobą koła zębate w automatycznej skrzyni biegów. Opaski te z czasem się zużywają, więc może być konieczna ich regulacja.

Było to jednak znacznie częstsze w starszych przekładniach, gdy regulacja opasek była czasem częścią planowej obsługi serwisowej.

Obecnie nie powinno być konieczności wymiany tych opasek w okresie eksploatacji samochodu, ale może się to zdarzyć. Niestety, w takim przypadku trzeba przebudować całą skrzynię biegów, dlatego warto wymienić opaski.

Nie wszystkie typy skrzyń biegów mają takie opaski, ale wiele z nich ma, więc zdecydowanie warto wziąć je pod uwagę, szukając przyczyn poślizgu skrzyni biegów.

4. Wadliwy konwerter momentu obrotowego

Wadliwy konwerter momentu obrotowego jest bardzo częstą częścią, która może powodować ślizganie się skrzyni biegów. Przemiennik momentu obrotowego to część, która działa jak sprzęgło w automatycznych skrzyniach biegów.

Jest on wypełniony płynem przekładniowym i wykorzystuje ten płyn do przekształcania mocy z silnika w moment obrotowy przekazywany na koła.

Najczęstszy problem z przemiennikiem momentu obrotowego polega na tym, że nie wytwarza on ciśnienia potrzebnego do prawidłowego przeniesienia momentu obrotowego, co powoduje poślizg skrzyni biegów.

Więcej informacji można znaleźć tutaj: 6 objawów złego działania konwertera momentu obrotowego

5. Wadliwe solenoidy zmiany biegów

Elektromagnesy zmiany biegów to elektroniczne zawory obsługujące ciśnienie hydrauliczne w celu wykonania zmiany biegów w skrzyni biegów w odpowiednim momencie.

Jeśli te cewki nie otwierają się lub zamykają prawidłowo, powoduje to problemy z prawidłowym włączaniem biegów, a jednym z problemów, który może wystąpić, jest to, że skrzynia biegów zacznie się ślizgać.

Wadliwe okablowanie elektromagnesów zmiany biegów może również spowodować ich nieprawidłowe działanie, a w rzadkich sytuacjach może to być nawet spowodowane przez wadliwy moduł sterowania skrzynią biegów.

6. Ślizgające się sprzęgło

Może Ci się wydawać, że sprzęgła są montowane tylko w samochodach z manualną skrzynią biegów, ale to dalekie od prawdy. W rzeczywistości większość nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów wykorzystuje sprzęgła. Faktem jest, że wiele nowoczesnych skrzyń biegów to skrzynie manualne, ale zmiany biegów obsługuje robot.

Takie skrzynie biegów można często spotkać w samochodach europejskich, takich jak Volkswagen czy BMW. Często nazywane są DSG lub Direct-shift gearbox.

Takie skrzynie biegów często mają dwie tarcze sprzęgła - mokrą lub suchą. Ich cechą wspólną jest to, że po pewnym czasie ulegają zużyciu i dlatego należy je wymienić.

Jak naprawić poślizg skrzyni biegów

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, aby naprawić ślizgającą się skrzynię biegów, jest sprawdzenie poziomu płynu w skrzyni biegów i dokładne zbadanie jej stanu.

Jeśli poziom płynu jest niski, ale jego kolor wydaje się w porządku, należy najpierw spróbować go uzupełnić. Jeśli jest on brązowy, należy rozważyć wymianę płynu i filtra.

Jeśli płyn jest czarny i ma zapach spalenizny, zdecydowanie należy go wymienić i wykonać płukanie skrzyni biegów.

Dowiedz się więcej o kolorach tutaj: Wykres kolorów płynu transmisyjnego - 5 różnych etapów

Możesz również odczytać kody usterek za pomocą skanera diagnostycznego zdolnego do odczytu modułu sterowania skrzynią biegów. Sprawdź, czy nie występują problemy związane z elektromagnesami zmiany biegów.

Jeśli zmieniłeś płyn i nie możesz znaleźć żadnych powiązanych kodów usterek, ale problem nadal występuje, musisz zabrać samochód do eksperta od skrzyni biegów w celu sprawdzenia i być może przebudowy skrzyni biegów.

Jak zapobiegać poślizgowi skrzyni biegów

Aby zapobiec poślizgowi skrzyni biegów, należy odpowiednio konserwować samochód i skrzynię biegów.

Najłatwiejszym sposobem zapobiegania poślizgowi skrzyni biegów jest częsta wymiana płynu i filtra skrzyni biegów lub wykonywanie jej zgodnie z harmonogramem określonym dla danego modelu samochodu.

Raz w miesiącu należy sprawdzić poziom płynu i naprawić wszelkie wycieki z przekładni, aby zapobiec niskiemu poziomowi płynu. Pozwoli to uniknąć wielu problemów z przekładnią.

Czy można jeździć samochodem ze ślizgającą się skrzynią biegów?

Nie zaleca się prowadzenia samochodu ze ślizgającą się skrzynią biegów. Poślizg skrzyni biegów powoduje wydzielanie się dużej ilości ciepła w płynie przekładniowym, co może doprowadzić do spalenia i uszkodzenia wielu innych drogich części w automatycznej skrzyni biegów.

Dlatego przed wyruszeniem w drogę zaleca się naprawić problem lub zlecić jego zbadanie specjaliście.

Udostępnij